Echt veel is er niet altijd nodig om een brede glimlach op ons gelaat te toveren. Een paar goed gemikte liedjes volstaan daartoe soms al ruimschoots. Zoals ook nu weer. De vijf op “45”, de voortreffelijke nieuwe EP van de Nederlander Eric van Dijsseldonk, meer bepaald. Die doet het daarop andermaal in het Nederlands. En dat hebben we hier op de keper beschouwd eigenlijk nog het liefst ook. In zijn eigen landstaal imponeert het voormalige kopstuk van de Smalltown Romeos immers nog net dat beetje meer.

Wat van Dijsseldonk doet op “45” mag wat ons betreft zomaar worden vergeleken met het beste van songwriters als pakweg een Neil Finn of een Ron Sexsmith. Dit is ronduit tijdloze Nederpop. Liedjes gegrepen uit het leven van een ondertussen veertiger met het hart op de juiste plaats. Veelal eerder melancholisch van inborst. Verhalen gebed in melodieën om u tegen te zeggen.

Luister bij gelegenheid bijvoorbeeld maar eens naar veritabele songjuweeltjes als “Een Ander Leven”, opgehangen aan het weldadige gerinkel van een gitaartje uit dezelfde school waar ook de Byrds ooit hun kunstjes leerden, het zondags luie “In Bed Met Jou”, het al spelend met de woorden uit de titel ervan het einde van een relatie beklinkende “Weg Van Haar”, afscheidsliedje “Ik Sta Stil” of de prachtballade “Het Mooiste Meisje Van De Klas”, waarin onvervulde verlangens zoveel jaren later leiden tot een werkelijk bloedmooi liedje.

Voor de productie van “45” tekende Gabriël Peeters, die zich verder ook op tal van instrumenten ten dienste van van Dijsseldonk stelde. Andere bij het project betrokkenen waren ook nog zangeressen PennyLeen Krebbers en Maaike Hermans. Zelf nam van Dijsseldonk naast de zangpartijen ook nog gitaren, bas, een Bontempi-orgeltje en wat percussie-instrumenten voor zijn rekening. (Benny Metten)